Verdensmål i Kattegatcentret
Hvordan smager tang? Kan tang bidrage til at mindske sult i verden? Og hvad sker der med livet under overfladen, når havet bliver varmere?
Igennem 7 spændende forløb sætter vi de 17 verdensmål under luppen. Vi lader eleverne dykke ned, fordybe sig og undersøge, hvordan havets ressourcer kan være med til at løse nogle af de udfordringer, verden står overfor.
Vores mission er, at give børnene det store verdensmålskørekort. At give dem viden og lyst til at passe på havet. Undervisningen rammesættes omkring et praksisorienteret skelet. Eleverne får lov til at smage på havet, røre ved havet og blive klogere på, hvad havet har med verdensmålene at gøre.
Formålet med forløbet er at give eleverne handlekompetence med udgangspunkt i de 17. verdensmål for en bæredygtig udvikling. At give dem evner og forståelse for at tænke bæredygtigt, og gennem dette efterlade dem med håb for fremtiden.
Faste rammer, planlægning og forudsigelighed:
Vi ved, at det at skulle undervises et nyt sted, er overvældende for jeres målgruppe. Derfor starter vi dagen inden Kattegatcentrets øvrige gæster kommer. På den måde ankommer I med eleverne til rolige omgivelser og kan nå at spise en snack, gå på et kort eventyr blandt hajerne, sige hej til yndlingsfisken og sætte stemningen for dagen, mens Kattegatcentret er jeres helt eget. Det giver ro for eleverne, at være alene med dyrene og deres undervisere før forløbet starter.
I dette forløb er vi på forkant med uforudsigelighederne, som normalt kendetegner undervisning i eksterne læringsmiljøer. Faktisk ned til mindste detalje. Vi sender en videohilsen inden første besøg, hvor vi siger hej til eleverne og viser dem, hvor og hvad de skal lave første gang. For at skabe en fast og genkendelig ramme for eleverne, vil de møde de samme to undervisere igennem hele forløbet. På den måde kan vi som undervisere komme lidt tættere på eleverne og deres faglige fundament. Desuden øger vi muligheden for at skabe et tillidsfuldt rum, hvor der er plads til spørgsmål og dialog.
Med dette forløb har vi faglige ambitioner for eleverne, og vi oplever, at det engagerer eleverne til at ”stå på tæer”. Derfor har vi også til hvert forløb forslag til, hvad i kan arbejde med på skolen, inden i kommer. På den måde har alle elever noget at byde ind med, når de møder os.
Med et forløb på 7 undervisningsgange kan vi skabe progression i undervisningen og sikre os, at vi kommer godt omkring emnet, og samtidig skaber det en større sammenhæng mellem undervisningen på skolen og i Kattegatcentret.
Til målgruppen har vi planlagt forløbene med høj grad af praksisfaglighed, øvelser og små skift i aktiviteter undervejs. Forløbene kan tilpasses i niveau og tid, men bliver aldrig mere end 60 minutter lange.
Fremlæggelse, fejring og *festmiddag
Den sidste gang i besøger Kattegatcentret er det blevet tid til fremlæggelse, fejring og festmiddag. Fremlæggelsen kan tage form på mange måder, men er tænkt som en lille opgave eleverne har lavet sideløbende med undervisningen i de uger de har været på Kattegatcentret.
Vi kan i samarbejde aftale hvordan opgaven skal udformes, men arbejdet ligger hos jer. Pædagogisk er det vigtigt at eleverne oplever at de bliver taget alvorligt, og skal fremlægge for en ekspert med særlig interesse og viden på området. Eleverne fremlægger opgaven for hinanden og for os med den hjælp de evt. måtte have brug for. Vi klapper og fejre at eleverne har gennemført deres forløb i Kattegatcentret.
*Hvis man ønsker det sætter vi gerne tid af til at spise en afsluttende festfrokost sammen med eleverne i Kattegatcentrets egen kantine. Mad og drikkevarer til elever og lærere er dog eksklusiv prisen for undervisning og skal bestilles forud for den sidste gang.