Besøg Kattegatcentret - og bliv bidt af havet!
4.-10. klasse

I et hav af plastik

Tusindvis af tons plastik ender hvert år i havet og nedbrydes langsomt til mikroplastik, som med havstrømme spredes rundt på hele kloden. Med stereoluppen zoomer vi ind på problemet, når vi åbner op for en sild og identificerer mikroplastik i fiskens fordøjelsessystem.

I dette forløb præsenteres eleverne for et hav af plastik og får øjnene op for hvilke konsekvenser, det har for livet i havet. Mikroplastik findes overalt og ender endda også, i de fisk vi fanger og spiser. I forløbet anerkender vi plastik som den fantastiske opfindelse det rent faktisk er, og retter i stedet fokus på det egentlige problem ved plastik: Et stigende forbrug, ringe genanvendelighed og dårlig håndtering af affald.

Praktisk bliver eleverne stillet over for en masse spændende ”hands on” opgaver. Eleverne hjælpes først ad med at åbne op for en sild og lede efter mikroplastik i dens fordøjelsessystem, og bliver efterfølgende introduceret for en stereolup og den fantastiske verden, der åbner sig op, når der zoomes ind! Gennem lette øvelser på forhåndsindstillede apparaturer skal eleverne stille skarpt på et hav af små fantastiske organismer og eventyrfulde havskatte.

Til overbygningselever egner dette forløb sig rigtig godt til efterfølgende rapportskrivning, hvor eleverne i Kattegatcentret får mulighed for at dele resultater samt diskutere og perspektivere sammen med underviseren på baggrund af elevernes umiddelbare nysgerrighed og undren over emnet. Med simpelt udstyr får eleverne endda mulighed for at ”knipse” og uploade billeder med op til 100 ganges forstørrelse.

Formål:

  • Oplyse om omfanget af mikroplastik i havet
  • Stille skarpt på hvilke problemer, plastik kan medføre marine økosystemer
  • Inspirere eleverne til at minimere deres eget plastikforbrug
  • Introducere eleverne til brugen af stereolupper gennem små spændende opgaver, hvor vi zoomer helt ind på nogle af havets allermindste skabninger

Forberedelse: I er altid velkommen til at kontakte vores skoletjeneste. Hvad enten din skole har haft temadag om plastik, eller din klasse skal i gang med et længere forløb om plastik i havet, er vi klar på at tilrettelægge undervisningen således, at den spiller ind i netop jeres undervisning.

Naturfaglige kompetencer:

  • 4.-6. klassetrin: Undervisningen indkapsler alle fire kompetenceområder, undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation, og dykker især ned i færdigheds- og vidensområderne ”Teknologi og ressourcer” og ”Natur og miljø”. Den sproglige udvikling er i fokus og eleverne får lov til at beskrive observationer med egne ord, ligesom de får tid og rum til meningsdannelse og ytring af egne betragtninger
  • 7.-10. klassetrin: Undervisningen indkapsler alle fire kompetenceområder, undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation, og dykker især ned i færdigheds- og vidensområderne ”Økosystemer” og ”Anvendelse af naturgrundlaget”. I undersøgelsens afsluttende fase er der yderligere fokus på elevernes formidlingsevner samt ordkendskab og argumentationskundskaber når resultater diskuteres og perspektiveres i plenum

Læs om priser og praktisk information

Find undervisningsmaterialer her

Book undervisning

Til toppen
Copyright Kattegatcentret 2020
Hovedsponsorer:
Når du besøger www.kattegatcentret.dk accepterer du, at der anvendes cookies, som vi og vores samarbejdspartnere benytter til at forbedre funktionalitet, statistik og markedsføring. Læs mere om vores vilkår og betingelser på www.kattegatcentret.dk her