Målgruppe: 5.-9. klasse.
Varighed: 4 timer.
Pris: kr. 1500 + 65 kr. pr. person for én klasse på max 28 elever. Prisen dækker indgang til Kattegatcentret.
Årstid: Maj til september, begge måneder inkl.
Vejrforbehold: Ved dårligt vejr erstattes forløbet af ”Blæksprutter – havets klogeste bløddyr” og et opgavesæt, som inviterer til at gå på opdagelse i vores akvarier – gruppevis.
Efter en anatomisk gennemgang af vores fødevalg, tænder eleverne op i deres bålkomfurer. Mens bålet knitrer og støbejernsgryden varmer op, skal eleverne i gang med at tilberede deres friskfangede mad. Den vakuumpakkede hakkekød er erstattet med årstidens krebsdyr/bløddyr og tang, som stadig drypper af saltvand.
Med udgangspunkt i blåmuslingen og strandkrabben skal vi kigge på levevilkår og fødekæde/fødenet (alt efter klassetrin). Herefter skal eleverne på udkig i vores udstilling, hvor de skal lave deres egene fødekæde/fødenet. Undervejs laver vi et forsøg, der undersøger muslingens spisevaner og rolle i fødekæden.
Når vi hiver ruserne op af vandet, følger vi bogstavlig talt maden fra bund til mund. Herved kommer eleverne et skridt nærmere forståelsen af, hvor vores fødevarer kommer fra, og hvordan vi skaffer dem. Vi kommer helt sikkert til at dufte af bål, og vi er udenfor uanset vejret, så tag godt med tøj på og gør jer klar til en dag, hvor der kan blive flyttet grænser, og hvor eleverne skal være aktive i undervisningen.
Undervisningsforløbet her, egner sig særligt godt til fagene biologi, natur & teknologi samt klasseture med et mere socialt formål. Lad os høre hvad formålet er, så kan vi også tilpasse fagligheden og fordelingen af aktiviteter herefter.
OBS: Hvis det ikke kan lade sig gøre at skaffe krabber, tilbereder vi en lækker muslingesuppe.
Praktiske oplysninger:
- Forberedelse: Kontaktlærer skal på forhånd inddele i grupper á 5
- Medbring madpakker og praktisk tøj til at være ude og lave bål. Både børn og voksne får ansvarsopgaver i dagens løb
- Det er en god idé at sørge for, I har mindst en time til rådighed efter forløbet, så børnene kan fordybe sig i udstillingerne og evt. overvære en fodring – eller lege på legepladsen
Før undervisningsforløbet:
Det er en fordel, hvis eleverne kender til eksempler på fødekæder/fødenet på land. Bruger I særlige apps som fx ”popplet” til at lave fødekæder eller fødenet, bedes I tage jeres egne telefoner/iPads med til brug i undervisningen.
Efter undervisningsforløbet:
Undervisningsmaterialet fra Dansk Skaldyrcenter er rigtig godt og illustrativt til det videre arbejde. Her kan I med små animationer se, hvordan en musling spiser, ligesom I virtuelt kan dissekere forskellige danske dyr.
Her finder I også en grundig baggrundsviden om forskellige danske dyr. I kan i gruppearbejde undersøge dyrene og blive klogere på de små forskelligheder, som giver en dyrene en fordel i tilpasningen til forskellige habitater.
Til ”Fra bund til mund” lærer eleverne blandt andet …
- Om fødekæder
- Om hvor vores mad kommer fra
- Om artskendskab
- Om bæredygtige fødevarer og havet som spisekammer
- Om hvorfor det er vigtigt at spise fisk/skaldyr/tang
Udsnit af kompetencemål for forløbet:
- Eleven kan konkludere og generalisere på baggrund af eget og andres praktiske og undersøgende arbejde
- Eleven kan undersøge organismers systematiske tilhørsforhold
- Eleven kan undersøge bevægeapparat, organer og organsystemer ud fra biologisk materiale
- Eleven kan forklare sammenhænge mellem naturfag og samfundsmæssige problemstillinger og udviklingsmuligheder
- Eleven kan diskutere aktuelle løsnings- og handlingsforslag og relaterede interessemodsætninger i forhold til miljø- og sundhedsproblemstillinger
Læs om priser og praktisk information