Dette forløb kombinerer matematik, natur/teknologi og faglig læsning.
Eleverne får et varieret oplæg om hajer, mens vi går rundt til de forskellige akvarier. Undervejs inddrager vi de levende dyr i dialog og opgaver, ligesom eleverne får lov til at røre ved hajhud, tænder og andre genstande, der styrker forståelsen.
Derefter deles klassen i to grupper, som arbejder med dels at lave statistik på hajgebisser af forskellige arter (sildehaj, silkehaj, sorttippet revhaj) og dels at måle og sammenligne forskellige hajarters svømmehastighed. Det gøres ved observationsstudier og beregninger ved den store hajtank.
Til sidst slutter vi af med at fodre de små, tropiske hajer.
Stofområder:
- Dansk: faglig læsning, tekstforståelse og fagtekst
- Matematik: regnestrategier og statistik
- Natur/teknologi: Faglig læsning og skrivning samt natur og miljø
Forberedelse:
Dansk: der arbejdes i klassen med faglig læsning og fagteksters opbygning, idet (dele af) hajhæftet læses og gennemgås. I kan også læse meget om hajer på Kattegatcentrets side om hajer.
Matematik: Eleverne har arbejdet med gennemsnit, simpel statistik og simple grafer/stavdiagrammer samt evt. målestoksforhold.
Efterbearbejdelse:
I matematik samles der op på de data, eleverne indsamlede. Der kan laves statistik på:
- Antallet af tandrækker for forskellige hajarter
- Antallet af tænder for forskellige hajarter
- Gennemsnitslængde på længste tand for hver hajart
I N/T eller matematik kan der også samles op på, hvilke hajarter der svømmer hurtigt og hvilke der svømmer langsomt? Hvorfor mon der er forskel? Har arterne særlige tilpasninger, som kan give et hint om deres levevis?
Læs om priser og praktisk information