4. klasser fra Søren Kanne skolen i Grenaa skal øge biodiversiteten i havet ved Grenaa med hjemmebyggede fiskebørnehaver, såkaldte biohytter.
Når 19 børn fra 4.A klassetrin på Søren Kanne Skolen afd. Østre i Grenaa tager deres hjemmebyggede biohuts under armen, og vandrer til havnen i samlet flok, onsdag d. 17. juni, er der både havbiologi, moderne teknologi og biodiversitetsundersøgelser på skoleskemaet. Børnene skal nemlig udsætte en række såkaldte biohytter, som er en slags fiskebørnehaver. Biohytter skaber nye leve- og skjulesteder for dyre- og plantelivet, og derfor kan børnenes arbejde forventes at resultere i en regulær forbedring af dyreliv og biodiversitet i havet nær Grenaa.
Eleverne har, som en del af et projekt hvor Kattegatcentret, Søren Kanne Skolen og læreruddannelsen i Aarhus arbejder sammen, selv konstrueret deres biohytter ved at fylde et stort metalbur med skaller af forskellig slags. Nogle bure er fyldt med blåmuslingeskaller, og andre med tomme skaller fra østers eller hjertemuslinger. Dermed får eleverne også mulighed for at undersøge, hvilken slags skaller, der virker bedst. Buret virker som en sikker oase for blandt andet fiskeyngel i en havn, som ellers mest er lodrette molevægge og sandbund.
Virker det?
Det praktiske arbejde i vandkanten følges op med overvågning ved hjælp af moderne teknologi, så børnene kan se, hvilke arter, der flytter ind i deres biohytter. Med moderne 360graders undervandsvideo skal eleverne følge livet i deres biohytter indtil efteråret indtræffer i havet. Hjemme på skolen kan eleverne gennemse deres videooptagelser på VR briller, hvor de kan tælle og måske artsbestemme den fiskeyngel, Søren Forsberg, leder af Kattegatcentrets skoletjeneste og ansvarlig for etableringen af biohytter ved Grenaa, forventer, de finder.
”Biohytter etableres flere steder i verden og resultaterne viser, at de har reel betydning for fiskelivet i et havområde. Derfor synes vi også, det er helt fantastisk, at vi med dette projekt både kan gøre en reel indsats for det lokale havmiljø og løfte naturfagsundervisningen i Norddjurs Kommune i tæt samarbejde med eksperterne på læreruddannelsen ved VIA University College”, siger Søren Forsberg, og fortsætter:
”Børnene ved jo godt, at de skal passe på naturen, når de går tur i skoven, men det er de færreste børn, der oplever havet helt tæt på med salt luft i næsen og våde hænder. Vi bliver nødt til at lære dem, hvad havet betyder for vores planet. De skal lære hvorfor og hvordan, de passer på havet, og med det her projekt bliver det helt konkret for eleverne, når de selv designer, bygger og udsætter biohytter, som de bagefter selv dokumenterer virkningen af. Det giver ejerskab, ikke alene til hytterne, men også til det havmiljø de bidrager til at forbedre”.
Et internationalt projekt
Udsætningen af biohytter i havet ved Grenaa, er en del af det internationale EU projekt, Ocean Connection, som skal give elever i Danmark, England og Spanien en bedre forståelse af havet og livet under overfladen. Formålet er at sætte Ocean Literacy - eller på dansk havkundskab - på skoleskemaet.
De danske partnere i projektet er Kattegatcentret, VIA University College og Søren Kanne Skolen. I England og Spanien er flere skoler, universiteter, akvarier og også en IT virksomhed med i projektet, og de forskelligartede partnere skal i fællesskab udvikle undervisning, hvor eleverne både er innovative og kreative, anvender ny teknologi, og samtidig bliver klogere på havet.
Fakta:
- Kontakt leder af Kattegatcentrets skoletjeneste, Søren Forsberg, hvis du vil vide mere
- Der skal sættes biohytter op 3 forskellige steder: ved Grenaa Lystbådehavn, I Grenaa Industrihavn, samt i Kattegatcentrets lagune. Det foregår onsdag d. 17. juni kl. 10.00, ved Fiskerikajerne 8A, Grenaa
Læs mere om det internationale EU projekt, Ocean Connection,her
Læs mere om Skoletjenesten her