Lad dine elever prøve kræfter med de store samfundsudfordringer på Engineering Day 2023!
Engineering Day er en dag, hvor elever med naturfaglig viden og gennem engineering udvikler og tester praktiske løsninger på praktiske problemer. Eleverne får mulighed for at få de store samfundsudfordringer mellem hænderne og prøve kræfter på at løse dem med en naturfaglig tilgang.
Formål med dagen
I løbet af uge 45 og 46 inviterer Kattegatcentret, to 4. klasser ud til en dag, hvor eleverne skal arbejde med engineering. Eleverne skal på denne dag løse et konkret problem gennem forskellige delprocesesser, der er inspireret af ingeniørernes måde at arbejde på. De udfordringer, eleverne stilles overfor, kan handle om alt fra klima, miljø og transport til byggeri, it og infrastruktur.
Engineering Day er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, VIA University College, Københavns Professionshøjskole og Astra, finansieret af Villum Fonden. Engineering Day foregår i samarbejde med Naturvidenskabernes Hus og Insero.
I Kattegatcentret skal eleverne arbejde med en case, hvor de skal hjælpe vores dyrepassere med at udvikle en foderautomat til vores mindste fisk i Kattegatcentret.
Målgruppe
Mellemtrinnet, 4. klasse.
Tidspunkter
Uge 45 og 46:
Torsdag og fredag i uge 45 eller onsdag og torsdag i uge 46 er åben for tilmelding.
Tidspunktet alle dage er kl. 10.00-14.00 (BEMÆRK: Kun ét hold pr. dag).
Transport
Transporten er ikke inkluderet i undervisningsforløbet. Denne skal skolen selv sørge for.
Beskrivelse af problemstilling
Overfiskeri i verdenshavene er et kendt problem på hele kloden. Derfor benytter større akvarier sig gerne af avlssamarbejder og opdræt for at begrænse indsamlingen af fisk fra naturen så meget som muligt. I Kattegatcentret opdrætter vi fx stenbidere, der blandt andet er blevet sendt til akvarier i Japan.
Opdræt af stenbidere kræver dog meget arbejde, da de skal fodres flere gange om dagen med præcise mængder tørfoder. Ingeniører arbejder derfor på at udvikle en foderautomat, der selv kan fodre fiskene og dermed lette arbejdsopgaverne for dyrepasserne. Kan du hjælpe med at udvikle en sådan foderautomat?
Udfordring
Kattegatcentret har mange forskellige dyr, blandt andet fugle, pattedyr, krebs og fisk. Alle vores dyr har nogle helt basale behov som skal være i orden, for at de kan have det godt i Kattegatcentret.
Til at sørge for det, har vi ansat 6 dyrepassere, som virkelig gør sig umage for at passe rigtig godt på vores dyr.
I sommeren 2022 fik vi 14 flotte æselpingviner. I julen sidste år fik vi 8 mere, som i foråret gav os to fine unger. Altså har vi i alt 24 æselpingviner, der er en helt ny dyregruppe, som vi ikke har prøvet at passe før. Vores dyrepassere er derfor blevet trænet i at passe pingviner og de har fundet ud af at det tager virkelig lang tid!
Pingviner sviner meget mere både med fuglelort og med fjer ud over det hele. Derfor skal vi bruge en hel del mere tid på de her flotte fugle.
Lige nu bruger vores dyrepassere tilsammen ca. 70 timer om ugen på at lave mad og fodre til vores fisk i akvarierne, men med en foder automat kan vi faktisk sparer 37 timer, altså en hel medarbejder om ugen!
Faktisk er det muligt at bruge foderautomat til alle vores fisk som er under 12 cm. lange. Det betyder at vi i over 30 af vores akvarier spare tid ved at installere en foderautomat.
Vi kan ikke købe automater da dem som findes på markedet ikke kan fodre med det rigtige fiskefoder. Derfor er det jeres opgave at udvikle sådan en maskine.
Fagligt fokus
Eleverne undersøger, får idéer, konkretiserer, konstruerer og forbedrer et program til en micro:bit, der kan styrer en foderautomat. Eleverne får erfaring med og viden om kodning, får bedre forståelse for teknologi og bliver selv skabere af teknologi.
HUSK HUSK HUSK!
Hver gruppe skal selv have computer med til at programmere sin micro:bit. Der arbejdes i grupper af ca. 3 personer.
Kontakt
For mere information kontakt leder for Kattegatcentrets skoletjeneste, Søren Koops Forsberg, på mail: sf@kattegatcentret.dk. Eller tlf: 52137231